Thursday 26 March 2020

An-Nisa_5-4-049


Juz:5, .
Surah 4, Ayat 49: 


Ringkasan tafsir;

Lanjutan ayat diatas (5.4.48),

Allah menyuruh Nabi Muhammad memeperhatikan lagi ketua-ketua dan ulama su’ dan ahli kitab Yahudi Nasarani, tentang budi pekerti orang yang mendakwa dirinya bersih disisi Allah, yang memuji diri sendiri sebagai orang yang soleh dan kuat beragama, pada hal mereka itu bergelimang dengan dosa yang keji kerana telah menyekutukan Allah. Syirik musyrik itu adalah sebesar-besar dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah.  
Dan Allah juga menyatakan bahawa orang yang telah dibersihkan Nya itu sedikit pun tidak dirugikan, walau pun segelintir kecil pahalanya tidak dikurangi oleh Allah. Maka takkutlah kepada Allah.



Juz:
5
,
Surah 4, Ayat 50:


Ringkasan tafsir;

Lanjutan ayat diatas (5.4.49),

Sungguh hairan, bagaimana mereka telah membuat pendustaan yang nyata terhadap Allah dan mendakwa diri mereka itu bersih dari dosa, dan kononnya pula Allah telah memnberikan layanan istimewa kepada mereka.

Cukuplah dengan perbuatan yang mereka lakukan itu merupakan dosa yang nyata dan terang, iaitu kesalahan dosa yang melayak diri mereka mendapat seksaan pedih dan hukuman yang seberat-beratnya.



[Sebelum] [Selepas] [Rumah] [Tafsir Jawi]
.

.
via,
capital.knajid.CharityZakatDonation@blogger.com
dokumentasikldhaka@yahoo.com 
(capital.knajid@gmail.com)  (mek.wan@outlook.my)