Friday 20 March 2020

An-Nisa_4-4-010


Juz: 4,
Surah 4, Ayat 10:


Ringkasan tafsir;
Orang yang memakan harta anak yatim itu, sebenarnya apa yang dimakan itu merupakan api neraka yang memenuhi perut mereka dan mereka akan dibakar didalam neraka yang bernyala-nyala penuh azab.
 

Juz: 4,
Surah 4, Ayat 11:

Ringkasan tafsir;
Lanjutan dari ayat terdahulu (4.4.7),

Allah memerintahkan supaya jalankan peraturan pembahagian pusaka orang yang sudah mati oleh orang yang hidup kepada anak-anak lelaki dan perempuan, dewasa  dan kecil, cucu-cucu yang menggantikan ayahnya atau ayahnya terhalang dari menerima pusaka kerana menyebabkan kematian orang yang meninggalkan pusaka.

1) Jika simati meninggalkan waris anak lelaki dan anak perempuan, maka anak lelaki mendapat 2/3 dan anak perempuan mendapat 1/3.

2) Jika simati meninggalkan waris terdiri dari dua orang anak perempuan atau lebih dan tidak ada anak lelaki, maka anak perempuan tersebut mendapat 2/3 dari harta tersebut dan dibahagi sama banyak.

3) Jika semati meninggalkan waris seorang anak perempuan sahaja dan tidak mempunyai anak lelaki dan tiada saudara perempuan, maka akan mendapat 1/2 dari harta pusaka tersebut.

4) Jika simati meninggalkan dua orang ibu bapa dan seorang anak lelaki, maka bapanya mendapat 1/6 dan ibunya mendapat 1/6, dan 4/6  kepada anak lelaki.

5) Jika simati tidak meninggalkan waris anak lelaki dan tidak ada cucu lelaki, maka kedua ibu bapa mewarisi pusaka itu, dan dibahagikan 1/3 kepada ibu dan 2/3 kepada bapa.

6) Jika simati meninggalkan saudara lebih dari seorang samada lelaki atau perempuan, maka ibunya akan mendapat 1/6 dari harta pusaka tersebut, 5/6 diberikan kepada bapanya, asobah kerana saudara-saudara lelaki dan perempuan itu tidak mendapat apa-apa kerana terdinding (mahjub) oleh bapanya.


Allah telah memberi peringatan bahawa kamu tidaklah tahu  diantara dua golongan itu mana satu yang lebih mendatangkan manfaat didunia dan diakhirat, adakah bapa kamu atau anak kamu ?  

Oleh itu janganlah kamu ikut peraturan pembahagian pusaka seperti orang jahiliah dahulu kala.

Sesuatu kewajipan yang datangnya dari Alalh itu tidak boleh diingkari dan diabaikan.


Oleh kerana Allah mengetahui urusan nasib kamu, tiadalah Allah mensyariatkan sesuatu melainkan adalah maslahatnya dan kebaikan untuk kamu, dan diatur Nya segala sesuatu dengan cara yang bijaksana.


(lihat surah An-Nisa ayat 33) (5.4.33)
(lihat surah Al-Ahzab ayat 4)
(lihat surah Al-Ahzab ayat 6)



[Sebelum] [Selepas] [Rumah] [Tafsir Jawi]
.

.
via,
capital.knajid.CharityZakatDonation@blogger.com
dokumentasikldhaka@yahoo.com 
(capital.knajid@gmail.com)  (mek.wan@outlook.my)