Wednesday 25 March 2020

An-Nisa_5-4-046

Juz:5,
Surah 4, Ayat 46:


Ringkasan tafsir;

Mengubah perkataan Allah dari tempatnya, iaitu menukar letak perkataan itu sehingga berubah maknanya, demikianlah dilakukan oleh nenek moyang mereka kaum Yahudi setelah wafatnya Nabi Musa beratus-ratus tahun berlalu. Orang-orang Yahudi telah mencampur-aduk kata-kata dan tulisan Nabi Musa dengan perkataan yang ditulis oleh nenek moyang mereka sehingga kitab taurat yang ada pada mereka sekarang tidak asli lagi. Sekarang sebahagian dari mereka sedang mencari kebenaran untuk mendapat kitab asli pada hari ini dan sedang menggali lubang dibawah Masjid Al-Aqsa untuk menjejaki khazanah kitab tersebut, tapi hingga kini masih tidak bertemu lagi.

Mereka mengatakan kepada Nabi Muhammad, kami dengar dan kami derhakai dan jagalah kami, yakni mereka menyuruh Nabi Muhammad mendengar kata-kata mereka dan  sambil menyindir dengan mengatakan “jagalah kami”.

Seandainya mereka boleh berkata, kami dengar dan kami taati dan dengarlah pandanglah kami sehingga kami faham apa yang dikatakan itu, nescaya  kata-kata itu lebih baik patut dan adil bagi mereka. 

Oleh itu Allah telah melaknat mereka dan jauh dari rahmat Nya, yang demikian mereka itu didalam kekufuran dan mengingkari perintah Allah.

Mereka tidak mahu beriman melainkan sedikit sahaja dari mereka. 


[Sebelum] [Selepas] [Rumah] [Tafsir Jawi]
.

.
via,
capital.knajid.CharityZakatDonation@blogger.com
dokumentasikldhaka@yahoo.com 
(capital.knajid@gmail.com)  (mek.wan@outlook.my)