Saturday, 21 March 2020

An-Nisa_5-4-024


Juz:5
Surah 4, Ayat 24:


Ringkasan tafsir;

Lanjutan dari surah diatas (4.4.23).
Allah melarang menghawini isteri orang, kecuali perempuan hamba sahaya miliknya atau  perempuan tawanan perang didalam peperangan keagamaan (mengikut syarat yang jelas yang telah ditetapkan dalam kitab fikah), maka dibolehkan menghawini perempuan hamba sahaya dan tawanan perang. 
Hukum pengharaman menghawini isteri orang dan hukum mengizinkan menjadikan wanita tawanan perang segbagai isteri adalah ketetapan dari Allah yang tidak boleh diubah lagi. 
Maka dibenarkan mengawhini perempuan-perempuan yang disukai, iaitu perempuan yang tidak termasuk dalam golongan yang tercatit  dalam ayat-ayat sebelum ini,  (4.4.22) (4.4.23) dan (5.4.24).
Suami wajib memberi mahar mas khawin kepada isterinya. Mahar itu adalah suatu ketetapan sebaik sahaja berlaku akad nikah, kecuali jika isteri menghalalkan mahar itu kepada suaminya.
Jika bercerai sebelum bersatu (bersetubuh) maka gugurlah separuh mahar dan yang separuh lagi wajib dibayar kembali.  
Ini adalah pengetahuan dan kebijaksanaan Allah, semata-mata untuk maslahat dan kebaikan umat manusia supaya terpelihara keturunan dan harta benda mereka .

Ada pun perempuan dari tawanan perang itu ialah suaminya yang mati terbunuh dan ada kala nya telah melarikan diri jauh yang tidak dapat dihubungi dan tidak kembali lagi selepas perang, maka telah menjadi kewajipan untuk membela memelihara perempuan tersebut dengan sebaik-baiknya demi menjaga kehormatan kaum wanita itu sendiri. Oleh itu  perempuan dari tawanan perang ini boleh dikhawini bagi mereka yang inginkan nya.
Ada pun hamba sahaya pula ialah perempuan yang diambil dari mereka yang zalim atau perempuan tawanan lepas perang, demi untuk menyelamatkan kaum perempuan dari terjerumus dalam maksiat. Mereka ini boleh diambil sebagai isteri atau gundik yang sah mengikut hukum yang telah ditetapkan.

Ada pun nikah mut’ah ini dibenarkan dalam peperangan pada permulaan Islam, kemudian telah diharamkan kambali pada perisitiwa perang Khaibar, setelah itu di izinkan pula pada perang Autos, dan akhirnya diharamkan selamanya hingga kehari ini.  Pernikahan cara ini hanya dibenarkan untuk mengelak berlaku perbuatan maksiat semasa berada dimedan perang untuk menegak agama Islam.
Maksud nikah mut’ah ialah khawin kontrak yang mana bernikah mengikut suatu tempoh yang telah ditetapkan bersama. Apabila sudah sampai pada suatu tempoh yang telah dipersetujui maka bercerailah kedua belah pihak.
 

[Sebelum] [Selepas] [Rumah] [Tafsir Jawi]
.

.
via,
capital.knajid.CharityZakatDonation@blogger.com
dokumentasikldhaka@yahoo.com 
(capital.knajid@gmail.com)  (mek.wan@outlook.my)