Friday 20 March 2020

An-Nisa_4-4-019


Juz: 4, Surah 4, Ayat 19:

Ringkasan tafsir;

Dilarang mempusakai menyimpan perempuan secara paksa dan menahan perempuan hendak berkhawin semata-mata untuk mengambil faedah keuntungan harta perempuan itu dan mendapat mas khawin dari perempuan tersebut yang mesti dibayar kepada mereka.  Ini adalah perbuatan mudarat menganiayyai perempuan  tersebut.  Kecuali perempuan tersebut telah melakukan perbuatan keji nuzyuz atau zina.

Allah menyeru kepada suami agar mempergauli isteri  dengan baik, dengan pekerti yang baik itu akan menghasilkan pendidikan anak mereka menjadi sempurna.
Jika sekiranya kamu tidak berpuas hati dengan isteri kamu kerana pelbagai alasan yang berlegar difikiran suami, maka janganlah terburu-buru mengambil tindakan untuk menceraikan isteri kamu itu.  Bahkan bertenanglah dalam keadaan waras dan bersabar didalam memelihara amant Allah  kerana isteri itu adalah amanat dari Allah yang wajar dipikul oleh  suami.  Mudahan dengan kesabaran itu, manalah tahu Allah akan kurniakan zuriat yang baik-baik yang akan mengangkat keluarga kamu ditempat yang tinggi pada masa akan datang.
 

Juz: 4,
Surah 4, Ayat 20:

Ringkasan tafsir;

Lanjutan dari ayat diatas (4.4.19).

Para suami adalah dilarang mengambil kembali mas khawin yang telah dibari kepada isterinya dan isteri tersebut tidak ada melakukan sebarang perkara keji, semata-semata kerana untuk menukarkan isteri baru. Sesungguhnya perbuatan itu adalah telah menganiayai diri sendiri dan terang-terang telah membuat dosa yang nyata.
 

Juz: 4,
Surah 4, Ayat 21: 

Ringkasan tafsir;

Allah mengeji perbuatan orang yang menceraikan isterinya dan mengambil pula mas khawin sebahagian dari hartanya. Apakah patut suami mengambil balik pemberiannya kepada isterinya ?, pada hal mereka telah mengadakan hubungan mesra, hidup bersatu sepasang suami isteri dan memperoleh anak sebagai penyambung keturunannya.

Isteri itu adalah amanah Allah kepada suami maka hendaklah amanah itu dijaga dan dipelihara dengan sebaik-baiknya dan janganlah sia-siakan sampai teraniaya.



[Sebelum] [Selepas] [Rumah] [Tafsir Jawi]
.

.
via,
capital.knajid.CharityZakatDonation@blogger.com
dokumentasikldhaka@yahoo.com 
(capital.knajid@gmail.com)  (mek.wan@outlook.my)